Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Το παιχνίδι κατά τη νοσηλεία των παιδιών της Πρώιμης Παιδικής Ηλικίας

Το παιχνίδι κατά τη νοσηλεία των παιδιών της Πρώιμης Παιδικής Ηλικίας


Το παιχνίδι αποτελεί σημαντική προτεραιότητα και στους χώρους της υγειονομικής περίθαλψης. Κατά τη διάρκεια της παραμονής στο νοσοκομείο τα παιδιά απομονώνονται από το φυσικό τους περιβάλλον και έρχονται αντιμέτωπα με το άγνωστο χώρο και τις ιατρικές παρεμβατικές διαδικασίες. Έτσι λοιπόν, τα παιδιά που νοσηλεύονται έχουν την ανάγκη για παιχνίδι το οποίο θα τους βοηθήσει να εκφράσουν τα συναισθήματα τους, τις ανησυχίες τους και να αντιληφθούν τι συμβαίνει, αντιμετωπίζοντας με επιτυχία τη θεραπεία τους. Το παιχνίδι είναι ένα από τα ισχυρότερα εργαλεία όπου μειώνει το άγχος και επιφέρει ευχάριστα αποτελέσματα στην ανάρρωση και την ευημερία των νοσηλευόμενων παιδιών.

Η ανάδειξη του παιχνιδιού στο χώρο του νοσοκομείου μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να διαχειριστούν την εμπειρία της νοσηλείας με θετικό τρόπο.

Το παιχνίδι στο νοσοκομείο:
  • Μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά να έχουν μια πιο θετική εμπειρία στο νοσοκομείο (Burns-Nader & Hernondez-Reif, 2016).
  • Βελτιώνει την ευημερία, μειώνει το άγχος και το φόβο που συνδέονται με τη νοσηλεία των παιδιών στο νοσοκομείο (Kakourikos et al., 2015).
  • Ενισχύει την ανθεκτικότητα με σκοπό να αντιμετωπίσουν καλύτερα τη θεραπεία τους (Kakourikos et al., 2015).
  • Προσφέρει στα παιδιά την αίσθηση του ελέγχου και της αυτονομίας όταν χαθεί λόγω της ασθένειας (Li et al., 2016).
Παιχνίδια-δραστηριότητες στο χώρο του νοσοκομείου
                  
Αφήγηση παραμυθιών 
Να διηγηθούν τις εμπειρίες τους. 
Να βελτιώσουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες απομακρύνοντας δυσάρεστα συναισθήματα. (Margerita et al., 2014)

                                     

Εικαστικές χειροτεχνίες με ιατρικό εξοπλισμό (γάντια, σύριγγες, στηθοσκόπιο, γάζες κτλ.) 
Εξοικειώνονται πριν από κάθε ιατρική διαδικασία (Grissomet et al., 2016). 
Αποκτούν έλεγχο του νοσοκομειακού χώρου εκφράζοντας προβληματισμούς και συναισθήματα (Kakourikos et al., 2015)
Κούκλες
Λειτουργεί ως διαμεσολαβητής στην ανάπτυξη των σχέσεων μεταξύ των παιδιών και του προσωπικού του νοσοκομείου ώστε να δημιουργηθεί ένα οικείο και φιλικό κλίμα.
Αξιοποιούνται για να αναπαραστήσουν το ανθρώπινο σώμα και να δώσουν χρήσιμες πληροφορίες στα παιδιά με ένα πιο παιγνιώδης τρόπο για τη διαδικασία που θα ακολουθήσει, ενώ παράλληλα παρακολουθούμε και την οπτική των παιδιών σε θέματα που τα απασχολούν (Gaynard, L. & Goldberger, L, 1991).

Το παιχνίδι μπορεί να δημιουργήσει ένα ευνοϊκό και υποστηρικτικό κλίμα για να διευκολύνει την προσαρμογή των παιδιών στο νοσοκομειακό περιβάλλον αλλά και να βελτιώσει την αποδοχή τους από τις ιατρικές διαδικασίες και το προσωπικό. 
Το παιχνίδι είναι αυτό που παρακινεί τα παιδιά να σηκωθούν από τα κρεββάτια τους.
Μέσω του παιχνιδιού τα παιδιά μπορούν να ανακτήσουν τον έλεγχο και να εκφράσουν τα συναισθήματα τους μετατρέποντας τα από παθητικούς δέκτες σε ενεργητικούς βοηθούς της δικής τους ανάρρωσης. 
Το παιχνίδι για ένα άρρωστο παιδί σημαίνει ελπίδα, ανάρρωση και θεραπεία.

Βιβλιογραφία
  1. Burns-Nader, S., & Hernandez-Reif, M. (2016). Facilitating play for hospitalized children through child life services. Children’s Health Care, 45(1), 1–21. Ανακτήθηκε από: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02739615.2014.948161?journalCode=hchc20.
  2. Gaynard L, Goldberger J, Laidley LN. The use of stuffed, body-outline dolls with hospitalized children and adolescents. Child Health Care. 1991; 20(4):216-224. Ανακτήθηκε από: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/10115570/.
  3. Li, W.H.C., Chung, J.O.K., Ho, K.Y., Kwok, B.M.C., 2016. BMC Pediatrics 16, 1–9. Ανακτήθηκε από: https://bmcpediatr.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12887-016-0570-5.
  4. Margherita, G., Martino, M.L., Recano, F., Camera, F., 2014. Child: Care, Health and Development 40. Ανακτήθηκε από: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/cch.12076.
  5. Koukourikos, K., Tzeha, L., Pantelidou, P., & Tsaloglidou, A. (2015). The importance of play during hospitalization of children. Materia Socio-Medica, 27(6), 438-441. Ανακτήθηκε από: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26889107/.


Ευθαλία Νίνη

Παιδαγωγός Προσχολικής Αγωγής, MEd

Σχόλια